HŽPP
VAŽNA OBAVIJEST:

Od 17. veljače posebna organizacija prometa na relaciji Zagreb GK – Dugo Selo – Vrbovec – Križevci /Novoselec – Zagreb GK

Po kojem voznom redu vozimo?

14. ožujka održana konferencija u organizaciji HAKOM-a i Saveza za željeznicu

Hrvatska agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) i Savez za željeznicu (SZZ) 14. ožujka 2024. na Kampusu Borongaj organizirali su konferenciju Po kojem voznom redu vozimo? koja je okupila stotinjak sudionika.  

Pozdravne govore održali su predsjednik SZZ-a prof. dr. sc. Mladen Nikšić, predsjednik Vijeća HAKOM-a Tonko Obuljen i dekan Fakulteta prometnih znanosti izv. prof. dr. sc. Marko Šoštarić.

U uvodnom dijelu konferencije održane su prezentacije. Član Uprave HŽ Infrastrukture Subhi Tawfiq ukratko je predstavio proceduru izrade voznog reda za oko 1.000 putničkih i 400 teretnih trasa koje su dnevno na raspolaganju prijevoznicima na hrvatskim prugama. Tawfiq je istaknuo da je kod izrade voznoga reda najbitnije poštivanje procedure.

Prof. dr. sc. Borna Abramović s Fakulteta prometnih znanosti u svojoj prezentaciji prikazao je povijest taktnoga voznoga reda koji se počeo primjenjivati u Švicarskoj šezdesetih godina prošloga stoljeća, a danas ga ima većina europskih zemalja.

Vozni red je stvarni plan kojim željeznica mora ponuditi izvrsnu uslugu prijevoza svom korisniku (putnicima i robi) i u konačnici svaki korisnik će zadovoljstvo kvalitetom usluge u prvom redu temeljiti na točnosti izvršenja voznog reda. Točnost je ogledalo željeznice. - zaključio je Abramović.

Pokazujući primjere za uvođenje taktnoga voznoga reda na određenim dionicama pruga na sjeveru Hrvatske, predavač na Sveučilištu Sjever Ante Klečina ukazao je na potrebu integrirane mreže svih vrsta prijevoza kako bi kvalitetna mobilnost bila dostupna korisnicima tijekom cijeloga dana te dodao da je dostupnost prijevoza mnogo važnija od njegove brzine.

Viši stručnjak HAKOM-a Ivica Škrtić predstavio je primjere iz svoje prakse inspektora za regulaciju tržišta željezničkih usluga i zaštitu prava putnika u željezničkom prijevozu i dodao da su loši inspekcijski nalazi rezultirali pomacima na bolje te je dodao da su kroz godine smanjene nepravilnosti oko npr. isticanja izvadaka iz voznih redova na pojedinim službenim mjestima i točnosti podataka u voznim redovima.

U drugom dijelu konferencije održana je panel-rasprava koju je moderirao Ante Klečina, a sudjelovali su predsjednik Saveza za željeznicu prof. dr. sc. Mladen Nikšić, član Uprave HŽ Infrastrukture Darko Barišić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić, direktor ENNA Transporta i član Uprave ENNA Logica Petar Glavaš te direktor Rail Cargo Carrier - Croatia i predsjednik Koordinacije željezničkih prijevoznika koja djeluje unutar Hrvatske udruge poslodavaca Milan Brkić.

U Hrvatskoj trenutačno posluje 19 željezničkih prijevoznika među kojima je 13 aktivno u teretnom i jedan u putničkom prijevozu. Raspravljalo se o tome kako uspješno organizirati održiv vozni red za sve prijevoznike, pogotovo u uvjetima brojnih radova na prugama.

O izazovima u izradi voznog reda Barišić je kazao:

Da bismo imali brzu, modernu i efikasnu željeznicu opravdana su sva gradilišta koja trenutačno imamo diljem naše željezničke mreže. Kratkoročni problemi zbog radova na prugama jesu kašnjenja vlakova, smanjene brzine, posebne regulacije prometa, ali bez toga nema dugoročnog boljitka. Izrada voznog reda u takvom kontekstu je golemi izazov, ali ulažemo sve napore kako bismo zadovoljili sve uključene dionike. Nastojimo osluškivati bilo prijevoznika, putnika ili izvođača radova. Naravno da ponekad ne uspijevamo udovoljiti svim zahtjevima. Puno rada je pred nama, no zahvaljujući upravo tome ne sumnjam da će vozni red po kojemu vozimo biti točan, pouzdan i na zadovoljstvo sviju. Presudnu ulogu u tome imat će ljudski faktor sve dok se ne završe sve investicije i uvede suvremeni način upravljanja prometom. Do tada svi moramo imati malo strpljenja i razumijevanja.

Ukić je istaknuo izvrsnu suradnju s lokalnom samoupravom prilikom planiranja voznoga reda, no unatoč tomu nakon stupanja voznog reda na snagu često se javljaju pojedine jedinice lokalne i regionalne samouprave koje traže izmjene:

Pokušavamo uvijek udovoljiti svim zahtjevima, no to uvijek nije moguće. Zbog zatvora pruga i zamjenskog prijevoza autobusa, smanjenih brzina i ostalog, moramo osigurati oko 30 posto više ljudskih i tehničkih resursa za isti posao koji rade željeznice koje nemaju tih poteškoća. Rješenje za kvalitetan vozni red i uvođenje taktnoga voznoga reda, a time i kvalitetne usluge su dvokolosiječne elektrificirane pruge, novi vlakovi i integrirani promet. Naravno, i veći broj putnika. Zadnjih godina uvedena su besplatna putovanja za učenike i studente, kao naše buduće korisnike, a od ove godine besplatan prijevoz imaju i umirovljenici i osobe starije od 65 godina. To se pokazalo kao dobro ulaganje u povećanje broja putnika. - zaključio je Ukić i najavio dolazak baterijskih vlakova te elektrodizelskih vlakova koji će osigurati više polazaka između Zagreba i Splita.

Predsjednik SZZ-a Nikšić pojasnio je da su Savez za željeznicu i HAKOM za panel-raspravu odabrali temu voznoga reda zbog toga što se dobio dojam da upravitelj infrastrukture i prijevoznici često kritiziraju jedni druge, a premalo razgovaraju.

A da smo pogodili temu dokazuje i veliki odaziv na konferenciju jer samo zajedničkim naporima svih dionika moguće je izraditi kvalitetni vozni red kao osnovicu kvalitetne usluge presudne za poslovanje tržišta željezničkih usluga, a posljedično i kao pomoć u razvoju gospodarstva i boljih demografskih trendova. - zaključio je Nikšić.

Foto: Dragutin Stanišić